Archive for October, 2009

Canadian Maritimes (2)

Sunday, October 18th, 2009

Newfoundland, dat was de volgende bestemming. We zouden om 11 uur ‘s avonds vertrekken met de nachtboot vanuit Nova Scotia naar het oostelijke gedeelte van Newfoundland. Helaas, toen we aankwamen bleek dat de boot, die nog terug moest komen vanuit Newfoundland, wat vertraging had vanwege slecht weer. Dus dat was wachten, wachten, wachten….. Uiteindelijk vertrok onze boot rond 1 uur ‘s nachts… Na een lekker wijntje op de boot uiteindelijk maar onze royale slaapcabines opgezocht:

Welterusten!

Echt geweldig slapen doe je daar niet want alles beweegt, de boot maakt kabaal en constant word je opgeschrikt door golven die tegen de boot aan klotsen. Maargoed, het is ook wel weer een leuke ervaring :D

Het was een lange boottocht en lekker op het dek in het zonnetje was er helaas ook niet bij want het waaide hard op het dek en het was koud!

Bootje varen

Zee

Wwwoeeeiii

Aan het eind van de middag, rond een uurtje of 6, kwamen we uiteindelijk aan in Newfoundland.

Land in zicht!!

Newfoundland!

Na een lange boottocht konden we eindelijk weer van de boot af. Vervolgens nog een uurtje rijden naar St Johns, waar we in een hostel gingen overnachten. Helaas was het inmiddels al donker geworden, op een hele spectaculaire zonsondergang na konden we helaas niet veel meer zien van Newfoundland. Maar niet getreurd, we hadden nog wel een aantal dagen te besteden in Newfoundland! :P

In het hostel in St Johns kwamen we nog een aantal andere mensen tegen die ook net waren aangekomen. En aangezien St Johns bekend staat om haar actieve nachtleven (tja er valt toch niet zoveel te doen op zo’n eiland) en we na deze lange boottocht nog lang niet moe waren :eek: zijn we met z’n allen maar even St Johns by night gaan verkennen. Het was koud op straat, brrrrr, maar warm in de kroegjes, dus dat was een goede reden om daar binnen te blijven. :D Na ons zelf opgewarmd te hebben met enkele drankjes konden we ‘s nachts weer ons hotel opzoeken, wat we uiteindelijk ook weer gevonden hebben. :) En na een heerlijke nachtrust konden we de volgende ochtend weer fris en fruitig opstaan om wat van St Johns by day te zien. St Johns is een echte oude stad, zelfs de oudste van heel Noord Amerika, het is tenslotte ook de Noord Amerikaanse stad die het dichtst bij Europa ligt en was voor de Europese kolonisten het snelst te bereiken. En dat merk je goed, het doet behoorlijk Europees aan met verwarrende straten en oude gebouwen.

St Johns

George Street, DE uitgaansstraat in St Johns. Druk op zaterdagavond, uitgestorvenop zondagochtend

George Street, DE uitgaansstraat in St Johns. Druk op zaterdagavond, uitgestorven op zondagochtend.

Vervolgens hebben we nog wat plekken rondom St Johns bezocht. Onder andere Signal Hill, de heuvel waar in 1901 Guglielmo Marconi het eerste transatlantische draadloze radio signaal ontving, vanuit Europa:

Cabot Tower op Signal Hill

In de voetsporen van Marconi, jahoor ik ontvang een signaal! :D

En als je in Oost Canada bent moet je natuurlijk ook even het meest oostelijke punt van Canada bezoeken:

Oostelijker in Canada kan echt niet! Als je goed kijkt zie je Europa al liggen ;)

Nogmaals het uiterste oosten van Canada

En ja, Canada wordt zwaaar bewaakt :)

En ja, Canada wordt zwaaar bewaakt tegen indringes :)

‘s Middags was het alweer tijd om St Johns te verlaten en verder Newfoundland te gaan verkennen. De eerste nacht vebleven we in Terra Nova National Park, waar we weer op een bijna lege camping hebben gekampeerd. De volgende ochtend hebben we nog een paar mooie hikes gemaakt in het National Park.

On top of Newfoundland, in Terra Nova National Park

En nog een mooie panorama van Terra Nova National Park:

TerraNova

En in de middag vertrokken we weer voor een mooie autorit richting het noorden.

Weer een mooie autorit

Ja, dit was echt de naam van het Provincial Park :P

Ja, dit was echt de naam van een Provincial Park :P

Na een lange rit kwamen we uiteindelijk aan in Twillingate een erg mooi vissersdorpje omringd door allemaal kleine eilandjes. Ook hier verbleven we weer eenzaam op een camping.

Uitzicht vanaf de camping in Twillingate

De volgende ochtend gind de reis weer verder richting het westen van Newfoundland, naar Gros Morne National Park. Dit is een erg mooi National Park met weer veel hoge bergen en ideaal voor een paar mooie hikes.

On the road, in Gros Morne National Park

En nog een panorama van Gros Morne National Park:

Gros-Morne

In Gros Morne verbleven we in een hostel in het plaatsje Norris Point. Een erg mooi plaatsje omringd door bergen en water.  In de volgende panorama kun je het plaatsje de zien liggen:

NorrisPoint

Omdat er in Gros Morne National Park best veel te zien en te doen was verbleven we hier 2 nachten in het hostel, wat een oud ziekenhuis was. In het hostel sliepen we op de echte oude patientenbedden waar waarschijnlijk vele patienten in gestorven zijn… ik had nog zo gehoopt een geest te zien daar, maar helaas….. :(

Genoeg gedroomd, het was na 2 nachten weer tijden om aan de volgende rit te beginnen. ‘s Avonds stond de boottocht terug naar Nova Scotia weer gepland. De boot terug namen we vanaf het zuidwesten van Newfoundland, dus de rest van de dag hadden we de tijd om dit gedeelte van het eiland te verkennen.

Hoge kliffen aan de westkust van Newfoundland

Spookachtige vuurtoren in de mist

Spookachtig plaatsje in de mist

Goed, en toen zaten we weer in de nachtboot richting Nova Scotia, waar we de volgende ochtend vroeg aankwamen. Het plan was vervolgens om ergens in Nova Scotia te gaan overnachten zodat we de volgende ochtend de boot naar Prince Edward Island konden nemen.  In Nova Scotia konden we dan nog een hike doen of zo. Maar omdat we inmiddels toch wel redelijk gebroken waren van de ritjes, de nachtferry en weer een ritje besloten we de hike maar over te slaan en door te rijden naar Pictou, de plaats in Nova Scotia van waar de boot naar Prince Edward Island vertrekt. Daar zouden we dan in de buurt gaan overnachten. Maar toen realiseerden we dat we opeens wel erg dicht bij Prince Edward Island zaten, waarom dan ook niet gelijk de boot nemen en door rijden naar Charlottetown in Prince Edward Island? Dan hebben we de volgende dag de hele dag om Prince Edward Island te verkennen. En zo zaten we binnen 24 uur voor de 2e keer op de boot! :D Gelukkig duurde deze tocht ietsje korter, maar anderhalf uur ofzo. Vervolgens nog een uurtje rijden richting Charlottetown waar we in een heel bijzonder hostel aankwamen: een bejaarde eigenaar die ons amper kon verstaan deed ‘s avonds in z’n pyjama de deur voor ons open en begeleide ons in zijn huis naar een van de kamers die hij verhuurde. Met een schilderij van Jezus boven ons hoofd en in een comfortabel bed vielen we na een lange dag voldaan in slaap…. :D

Een heerlijk bed...

... en slapen terwijl de Heer over je waakt, wat wil je nog meer! :)

Oke, de volgende dag waren we dus wel weer helemaal fris om Prince Edward Island te verkennen. Om eerlijk te zijn vond ik Prince Edward Island niet eens zo heel erg spectaculair. Het is een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse eilanden en hoewel het wel erg mooi is daar is het allemaal wat minder bergen en ruig landschap, maar meer zandstrand en duinen. Maar misschien is het ook niet de goede volgorde om van het spectaculaire landschap in Newfoundland naar Prince Edward Island te gaan en waren wij inmiddels gewoon landschappelijk verwend :)

De duinen van Prince Edward Island

Het strand van Prince Edward Island

‘s Avonds verbleven we nog een nacht in Charlottetown. Wel in een ander hostel dit keer. Niet omdat we afgeschrikt waren van het mooie hostel de vorige nacht hoor :D maar omdat deze een betere locatie in downtown Charlottetown had terwijl de vorige aan de rand van de stad zat. De vorige nacht probeerden we hier ook al te verblijven maar toen was het volgeboekt helaas. Charlottetown is ook weer een echte oude stad waar je ‘s avonds ook weer goed voor een biertje terecht kunt.

Charlottetown

En de volgende dag was het alweer zondag, dat betekende de laatste dag van de trip. Na ‘s ochtends eerst nog wat van Charlottetown te verkennen verlieten we aan het einde van de ochtend Charlottetown weer, terug naar Moncton van waar ik weer terug zou vliegen naar Vancouver en mijn Engelse travelmate weer in het hostel zou verblijven om van daaruit nog wat verder in New Brunswick rond te reizen. Prince Edward Island verlieten we dit keer niet met de boot maar via de 12 kilometer lange Confederation Bridge.

Over the bridge...

En uiteindelijk kwamen we weer in Moncton aan! Toen stond er weer een lange vlucht terug naar Vancouver gepland. Dankzij het tijdsverschil kwam ik slechts een paar uurtjes nadat ik uit Moncton was vertrokken weer aan in Vancouver. En dat was het einde van weer een mooie trip!

Tot de volgende!

Canadian Maritimes (1)

Tuesday, October 13th, 2009

Zo, de vakantie zit er weer op dus er moet weer geblogd worden! De missie is volbracht: alle Canadese Provincies en Territories zijn bezocht, in totaal 10 provincies en 3 territories! Maargoed, ondanks dat ben ik hier nog steeds niet uitgekeken hoor! :) De route van het laatste tripje zag er uiteindelijk als volgt uit:

View Canadian Maritimes in a larger map

Het tripje naar de oost kust, ofwel de Maritimes, begon uiteraard weer met een vroege rit naar de luchthaven. 3 verschillende vluchten, 4 tijdzones naar het oosten en compleet jetlagged (viel wel mee hoor :) ) maar nog steeds in hetzelfde land (ja het is een behoorlijk groot land), kwam ik uiteindelijk aan op de plaats van bestemming: Moncton, New Brunswick. Toevallig trof ik daar mijn Engelse Travelmate weer en had hij een hostel gereserveerd in Moncton, waar we dus vervolgens naar toe reden en het tripje maar eens een beetje gingen voorbereiden. In mijn tijdzone heel vroeg, lokaal vrij laat, even slapen en vervolgens in mijn tijdzone wederom heel vroeg maar lokaal normale tijd opgestaan. Hmm, ik heb wel eens beter geslapen volgens mij… rolleyes Maargoed, ik heb vakantie dus niets te zeuren…

De eerste dag gelijk lekker rondgetoerd langs de zuidkust van New Brunswick, via St John naar St Andrews en terug naar St John waar we en mooi camping plekje vonden met uitzicht op St John:

Kamperen met uitzicht :)

We waren wel een beetje verbaasd waarom er zo weinig tenten op deze camping stonden, eigenlijk waren wij de enige tent. ‘s Avonds werd dat al snel duidelijk, het was KOUD! De zomer was echt voorbij! Maargoed, ervaren kampeerders als wij inmiddels waren hadden wij hier ons goed op voorbereid. Even overwogen we een extra tent aan te schaffen, ietsje groter dan de huidige, zodat we onze tent op konden zetten IN deze tent. :P Uiteindelijk kochten we beide maar een extra slaapzak, dat moest ook wel werken. :D Met een gezellig kampvuurtje en perfecte kampeeruitrusting konden we onbezorgd de koude nacht tegemoet om vervolgens de volgende ochtend uitgerust de ferry naar Nova Scotia nemen.

Met de boot naar Nova Scotia

Nova Scotia in zicht!

Na 3 uurtjes varen kwamen we uiteindelijk aan in Digby, Nova Scotia, waar uiteraard even vis gegeten moest worden. De Maritimes staan bekend om haar goede vis gerechten, de vis wordt hier praktisch voor de restaurants uit het water gevist dus verser kun je het niet krijgen. En het eten smaakte inderdaad goed!

Het haventje van Digby, NS

Vervolgens richting Kejimkujik National Park waar we weer een nachtje gingen kamperen. Er waren zelfs een aantal andere tenten te vinden op deze camping! :D

Kejimkujik National Park, NS

Ochtend mist in Kejimkujik National Park

Halifax was de volgende bestemming, maar eerst moest er nog een stukje gereden worden over mooie slinger weggetje langs de zuidkust van Nova Scotia.

Om de een of andere reden moet ik bij Halifax altijd denken aan Swissair Flight 111. Dit toestel stortte in 1998 voor de kust van Halifax in zee. Vlak voor Halifax, bij het plaatstje Peggy’s Cove, kwamen we langs het herdenkingsmonument van deze vlucht:

Herdenkingsmonument Swissair Flight 111

Peggy's Cove

Brrr… vliegen is niet altijd leuk… :(

Goed, het was inmiddels al donker toen we in Halifax aankwamen. Aangezien kamperen in de stad wat lastiger gaat besloten we hier maar in een hostel te overnachten.

Halifax is een leuke stad, niet al groot maar ook niet klein en saai. En, je kunt er ook goed een biertje drinken. Dus ‘s avonds weer laat, ‘s ochtends weer vroeg, om ook nog wat van Halifax bij daglicht te zien:

In de middag was het alweer tijd om Halifax te verlaten, verder richting het oosten van Nova Scotia. Onderweg kom je door een hoop kleine plaatsjes en dan zie je dat het oosten van Canada een stuk ouder is dan het westen. Als je geluk hebt kom je hier zelfs gebouwen tegen uit de 18e eeuw! Dat is voor Canada heel erg oud en zul je in het westen niet vinden, daar stamt alles zo’n beetje op z’n vroegst uit eind 19e eeuw. :D

Goed, genoeg geschiedenis les voor vandaag. Na weer een mooie rit kwamen we uitendelijk aan in het zuidoost puntje van Nova Scotia, waar we een mooie kampingplek mét zeezicht vonden, en weer waren we de enige tent op de kamping dus dat betekende dat we beide slaapzakken weer nodig hadden om de nacht te overleven! :)

Autoritje langs mooie pittoreske dorpjes :)

Camping zeezicht

De volgende dag vervolgden we richting het noorden van Nova Scotia, naar Cape Breton National Park. Dit gedeelte van Nova Scotia is compleet anders dan de rest van de provincie en heeft weer veel meer bergen en bomen waar het overige gedeelte van Nova Scotia alleen maar heuvels heeft. De weersverwachting was helaas was minder voor de komende nacht en aangezien er een goed en goedkoop hostel in de buurt was, was de accomodatie keuze snel gemaakt…. :D

Cape Breton National Park, op sommige plekken hield de geasfalteerde weg op en leek het wel Afrika!

Op sommige plekken hield de geasfalteerde weg op en leek het wel Afrika!

Altijd mooi uitzicht tijdens de autoritjes

Oke, de volgende bestemming is New Foundland, maar ik zie dat mijn blog alweer aardig begint te groeien. :P Ik ben zo ongeveer halverwege denk ik en aangezien ik mijn trouwe lezers niet wil opzadelen met een overdosis leesvoer en het hier inmiddels bedtijd is komt de volgende blog binnenkort. Gaan jullie eerst deze maar eens lezen! ;)