Archive for September, 2009

Vakantie!

Thursday, September 17th, 2009

Jaaa, ik heb het de laatste tijd zooooo druk gehad (met name met het bloggen over leuke tripjes en zo), ik ben gewoon weer aan vakantie toe! :D Dus de volgende trip is inmiddels alweer gepland. Misschien is het eigenlijk wel meer een doel, want ondanks dat ik inmiddels al op redelijk wat verschillende plekken in Canada ben geweest heb ik nog niet alle provincies bezocht. New Brunswick, Nova Scotia, Prince Edward Islands en Newfoundland zijn de laatste provincies waar ik nog naar toe moet en dan zijn alle provincies én territories van Canada bezocht! Dus waar denken jullie dat de volgende trip heen gaat? Juist, naar bovengenoemde provincies. Zaterdag vertrek ik alweer!

Het is wel een eindje weg van Vancouver want deze provincies liggen allemaal helemaal in het uiterste oosten van Canada. Dus dat wordt weer een dagje vliegen zaterdag. Startpunt is Moncton, New Brunswick waar ik mijn Engelse travelmate weer zal ontmoeten die inmiddels met zijn auto ook helemaal in het oosten van het land zit. Hopelijk kunnen we weer kamperen, maar het zal waarschijnlijk wel wat kouder zijn inmiddels. We zien wel….

De route moet er ongeveer zo gaan uitzien:

8823_281613120450_501630450_9035795_1629548_n

Nou, ik ga maar weer spullen pakken voor het tripje en een beetje inlezen enzo, dan weet ik ook wat er te doen en te zien is in dit gedeelte van Canada. Tripje duurt 2 weken dus jullie zijn ook weer even van mijn weblog verhalen verlost. ;)

Cheers!

Nieuwe vliegtripje: Powell River

Monday, September 14th, 2009

Ha, nee na de lange Air Rally vluchten ben ik het vliegen nog steeds niet zat hoor. In Vancouver ben ik dan inmiddels ook weer vrolijk aan het rond fladderen. Een tijdje terug had ik een leuk vluchtje naar Powell River. Een collega (mijn baas eigenlijk :) ) van mij wilde al een hele tijd graag een keer mee vliegen dus dat moest er dan maar eens van komen. Dus op het werk was het even brainstormen over een leuke bestemming (ja daarvoor zit je op je werk, niet waar?). Aangezien op korte termijn het Blackberry festival in Powell River plaats vond en je er met de auto normaal gesproken  7 uur over doet om hier te komen (vanwege de vele pondjes over het water) leek het ons wel leuk om hier naar toe te gaan. Vliegen was het namelijk maar een uurtje.

Powell River ligt hier:

View Larger Map

Een mooie route langs de ‘sunshine coast’, tussen het vaste land van British Columbia en Vancouver Island. Aangezien de meeste events van het festival ‘s avonds plaats vonden en ik na zonsondergang niet meer mag vliegen besloten we een tentje achter in het vliegtuig te gooien, zodat we de volgende ochtend weer terug konden vliegen. Nou, dat ging iets minder makkelijk dan gezegd hoor. :) Het vliegtuig waar we mee vlogen, de Diamond Katana, heeft namelijk niet heel erg veel vermogen, slechts 80pk en kan dus niet heel erg veel extra bagage meenemen. Dat was van te voren dus even goed rekenen: brandstof tank niet volledig volgooien, flesjes water weg gooien, overbodig muntgeld achterlaten en nog even een keer extra naar de WC. :P

Goed, uiteindelijk na een lange voorbereiding kon de vlucht richting Powell River dan eindelijk vertrekken. Eerst northbound over Vancouver International, nog een rondje om downtown Vancouver en vervolgens langs de bergen over het water richting het noordwesten.

Onderweg zie je regelmatig floatplanes om je heen vliegen, dit gebied is namelijk dankzij de bergen en het vele water ook erg populair floatplane gebied. Aangezien het hier ongecontroleerd luchtruim is is het dus steeds goed om je heen kijken. Gelukig wordt er hier veel gebruik gemaakt van algemene radiofrequenties waarmee je met de andere vliegtuigen in de omgeving kunt communiceren, dus krijg je toch nog een goed beeld van wat er allemaal om je heen vliegt.

Na een uurtje vliegen over erg mooi landschap kwam dan uiteindelijk Powell River in zicht. Maar….. er was nog helemaal geen vliegveld te zien! :eek: Het vliegveld van Powell River ligt namelijk tussen twee heuvels in en als je vanuit het zuiden komt aanvliegen ligt de landingsbaan die van west naar oost loopt precies achter een heuvel ten zuiden van het vliegveld. Er moest dus even op de vliegkaart gekeken worden. Volgens de vliegkaart zou er ook een klein meertje naast het vliegveld moeten liggen. ‘He, daar ligt een meertje en aan de hand van de locatie van het meertje op de kaart moet dat het meertje bij het vliegveld zijn!’ En zo begon ik dus het downwind leg van het circuit te vliegen zonder het vliegveld gezien te hebben. Op base zag ik gelukkig een landingsbaan, hmmm toch goed gegegokt dus! :D Het zou ook wel raar opkijken zijn als je bezig bent met de landing en het blijkt dat er helemaal geen landingsbaan is… :P De nadering op Powell River was ook erg gaaf. Powell River ligt tegen een heuvel aan en boven aan die heuvel ligt het vliegveld. De landingsbaan zelf loopt ook omhoog (upslope) en doordat zowel het terrein onder je als de landingsbaan omhoog lopen geeft dan een heel ander plaatje tijdens de landing dan normaal.

Maargoed, genoeg vliegtheorie voor nu. Eenmaal op Powell River Airport aangekomen gelijk richting Powell River gelopen, zo’n 20 minuutjes vanaf het vliegveld en daar van het festival genoten wat meer een soort lokaal dorpsfeest was. Maar wel grappig om dat ook eens mee te maken… Het werd zelfs afgesloten met echt vuurwerk! Na een paar biertjes, niet al te veel hoor, want er moest natuurlijk de volgende dag nog gevlogen worden ;) , weer terug naar het vliegveld, tentje opgezet en lekker slapen op het vliegveld.

Daar werden we ‘s ochtends vroeg om 6 uur al weer gewekt door een helicopter die vlak over onze tent kwam vliegen. Nu snap ik waarom al die mensen in de buurt van een vliegveld klagen over geluidsoverlast, ik geef ze groot gelijk, dacht ik op dat moment. Maar enkele uren later toen ik vlak over de huizen van Powell River zoefde dacht ik weer: ‘wat een zeurpieten zijn het toch…’ :P

Nou, de terugweg was ook weer mooi hoor! Over de eilanden langs de kust van British Columbia terug richting Vancouver. Daar nogmaals een cirkeltje om downtown en vervolgens weer terug richting Boundary Bay Airport. En dat was weer het einde van een mooi vluchtje in British Columbia!

Nog maar weer een paar fotoot’jes?

Vliegtuig gereed maken, bagage inladen

Druk de overvliegprocedures bestuderen voor boven Vancouver International Airport

Druk de overvliegprocedures bestuderen boven Vancouver International Airport

Over Stanley Park

Geland op Powell River en tentje opgezet

Hoge bergen aan de horizon, ik dacht eerst dat het wolken waren maar als je goed kijkt zijn het echt bergen!

Hoge bergen aan de horizon, in eerste instantie lijken het wolken maar het zijn echt de bergen van Vancouver Island! En ja, je ziet OOK wolken ;)

En nog een mooie zonsondergang ter afsluiting.

Op de een of andere manier zijn we helemaal vergeten foto’s te maken van alle mooie eilanden en bergen tussen Vancouver en Powell River. Ik denk dat het gewoon TE mooi was en daarom helemaal niet meer aan foto’s maken hebben gedacht ofzo…. :D Willen jullie het ECHT een keer zien, kom je maar een keertje langs, kun je een stukje mee vliegen… ;)

Owh ja, nog even terugkomend op de Air Rally. We hebben met onze Lake Amphibian ook nog de lokale pers in Yukon gehaald:

Tevens zijn wij ook nog uitgeroepen als winnaar van het eerste gedeelte van de Air Rally omdat wij als enige vliegtuig Arviat, Nunavut hebben bezocht. Hiermee hebben we de Bush Flying Trophy gewonnen! En dat heeft niets met Amerikaanse presidenten te maken… ;)

Owh en als ik dan toch nog even verder ga, gister ben ik ook nog even wezen vliegen, naar het befaamde ‘Fly for Pie’ vliegveld: Chilliwack. En dit is dan zo’n beruchte Chilliwack Pie:

Chilliwack Pie

En nog een mooie foto onderweg naar Chilliwack:

IMG_6464 (Large)

Okee, dat was het weer. Meer vliegtripjes volgen ongetwijfeld en een nieuwe ‘normale’ trip is alweer gepland op hele korte termijn, maar dat vertel ik wel in een volgende blog….

Cheers!

Air Rally: finish (4)

Monday, September 7th, 2009

Zo, de laatste vlucht is inmiddels alweer een maand geleden dus wordt het nu ook wel weer eens tijd dat ik daar een verhaaltje over schrijf en wat foto’tjes laat zien, toch?

Rouyn, QC – Montreal, QC

Date: 08 Aug 2009
Departure Airport: Rouyn (CYUY), Quebec
Arrival Airport: Montreal-Pierre Elliott Trudeau International Airport (CYUL)
Distance: 266NM (492KM)
Flight Time: 1 hours, 30 minutes
Aircraft: Piper Twin Comanche PA30

Deze vlucht ging naar Montreal International Airport. Een niet al te lange vlucht en aangezien we in Montreal weer tussen de grote jongens kwamen te vliegen moest ik ook maar even upgraden naar een groter vliegtuig, namelijk deze mooie Piper Twin Comanche PA30 uit 1964!!

IMG_6340 (Large)

Piper Twin Comanche PA30

IMG_6341 (Large)

Een oudje dus maar enkele jaren geleden helemaal opgeknapt en hij kan nog jaren verder vliegen. Erg mooi dat zulke oude toestellen nog vliegen.

Maar even een kijkje nemen in de mooie klassieke cockpit?

IMG_6343 (Large)

Piper Twin Comanche PA30

Eigenlijk ziet het er helemaal niet eens zo oud uit, of er is gewoon niet zoveel veranderd in al die jaren. Alleen die mooie ronde stuurtjes zijn echt oud. En natuurlijk zijn die mooie GPS displays niet uit 1964! :P

Al eerder tijdens de Rally was ik uitgenodigd door de eigenaar om eens met hem mee te vliegen in zijn twin en aangezien ik nog nooit een tweemotorig toestel had gevlogen was dat natuurlijk een kans die ik niet liet liggen. Tijdens het vliegen mocht ik zo’n beetje alles doen, opstijgen, vliegen (hoewel we ook een autopiloot hadden maar die wilde ik natuurlijk niet gebruiken… :) ) en met een beetje hulp ook weer landen. Appeltje eitje, veel makkelijker dan zo’n klein eenmotorig bakje ;)

De vlucht zelf was zonder bijzonderheden. Met twee motoren gaat het een stuk sneller en dus haalden we onderweg nog wat andere Air Rally vliegtuigjes in:

In formatie met een ander vliegtuig (boven de rivier beetje rechts van het midden)

Ook Quebec heeft veel bomen en meertjes

Eenmaal geland op Montreal International Airport was het even goed zoeken naar de juiste ‘taxiways’, het was namelijk ietsje complexer hier dan de vliegvelden waar we voorheen op aan vlogen. Maar met vriendelijke hulp van de ground controller kwamen we uiteindelijk op onze parkeerplek terecht.

Veilig aangekomen op de eindebestemming: Montreal International Airport

Vervolgens moest er nog even gewacht worden tot de andere vliegtuigen binnen kwamen en daarna konden we met de bus richting Montreal, waar we in het beroemde Fairmont The Queen Elizabeth hotel verbleven. Beroemde gasten als de Duke of Edingburgh, Fidel Castro, Nelson Mandela, John Travolta én Redmar Atsma verbleven ook in dit hotel dus ik voelde mij hier helemaal thuis met m’n slaapzakje achter op m’n rug! :cool:

Montreal is echt weer heel erg Europees en een mix van oud en nieuw. Op bepaalde plekken in de stad heb je het idee dat je in Frankrijk bent. Oude gebouwen, smalle straatjes en even verderop is het weer allemaal grote moderne gebouwen.

Uitzicht vanuit het hotel

Uitzicht vanuit het hotel in Montreal

Oude gebouwen in Montreal

En smalle straatjes

En een mix van oud en nieuw

En nog een panorama van de skyline van Montreal (klik voor een vergroting):

Montreal-pano

In Montreal werd vervolgens afscheid genomen van de rest van de Air Rally groep. Voor een deel van de groep was het nog niet het einde van de de trip maar volgende nog een 2e deel door de Maritime Provinces van Canada, helemaal in het oosten van Canada. Ik vertrok weer richting Vancouver, gewoon met een Boeing dit keer. Dus geen spectaculaire waterlandingen meer, tenminste… Nou, ik heb m’n zwembroek in ieder geval nog bij me….

Na zo’n 7000 kilometer, bijna 40 uur vliegen, kwam er dan uiteindelijk een eind aan een hele bijzondere trip door Canada. Ik heb in ieder geval redelijk wat van het land gezien nu, denk ik. :D En ik denk dat ik ook weer redelijk wat geluk heb gehad dat ik via via aan deze rally heb kunnen deelnemen en uiteindelijk in een aantal hele bijzondere vliegtuigen heb mogen vliegen…

Als afsluiter nog een keer de volledig gevlogen route: