Archive for January, 2009

Update

Thursday, January 29th, 2009

Hi there,

Zo, ik leef nog hoor! Het wordt wel weer eens tijd om mijn weblog bij te werken dus dat doe ik dan nu ook maar even. Ik zit nog steeds in Vancouver, inmiddels wel verhuisd naar een ander hostel omdat ik in het vorige maar 21-dagen achter elkaar mocht verblijven, daarna wordt je eruit geschopt en moet je maar ergens anders gaan overnachten….

Gelukkig zijn er genoeg hostels in Vancouver dus verhuisd naar een hostel een paar straten verder: HI Downtown Hostel. Ook een HI hostel, dus bijna hetzelfde allemaal, alleen een andere locatie.

Het werk zoeken gaat nog steeds langzaam, ben dus ook nog steeds op zoek! :) Vorige week ben ik een hele dag aan het ‘job agency hoppen’ geweest: recruitment-/uitzendbureau in, resume(cv) afgeven en vragen of ze nog mensen nodig hebben en hup(hop) naar het volgende bureau. Meestal is het standaard antwoord dat ze wel contact met mij opnemen als er iets beschikbaar komt. Bij een bureau kreeg ik wel gelijk een persoonlijk gesprek met een recruiter en mocht ik wat evaluatie testen doen dus dat is wel weer positief. Maargoed,  ik zit in ieder geval weer bij een hoop bureaus in de molen en hopelijk komt er binnenkort wat uit. Een van de bureaus heeft misschien t/m eind maart nog wel een simpel computer installatie / configuratie baantje bij een of ander overheidsbedrijf. Dus wie weet kan ik dat gaan doen en ondertussen verder kijken.

Ondertussen ben ik ook hard aan het solliciteren via internet, met name via de website craigslist.org. Dit is een soort van marktplaats website waar echt ALLES op aangeboden wordt en hier behoorlijk populair is, ook voor het zoeken naar werk. En inmiddels heb ik al twee uitnodigingen gehad voor job-interviews (sollicitatie gesprekken) dus dat is al meer resultaat dan via de uitzend- en recruitmentbureaus! Zojuist had ik het eerste gesprek. Officieel was dit niet voor een tijdelijke functie, en aangezien ik een tijdelijk werkvisum heb zouden ze hier nog wel eens moeilijk over kunnen doen maar dan zie ik het maar gewoon als een goede sollicitatie oefening. :) Maar eens afwachten of ze een 2e gesprek willen… Volgende week dinsdag het gesprek met het andere bedrijf.

Nou, dat was het even voor wat betreft al dat saaie werkzoeken wat vast helemaal niet interessant is om te lezen. :) Maar tussen het werkzoeken door vermaak ik me hier ook nog prima hoor. Hier in het hostel is het ook best gezellig allemaal, er zitten momenteel veel mensen hier in het hostel op zoek naar werk dus ik ben niet het enige slachtoffer. Afgelopen maandag even met een aantal op stap geweest hier in Vancouver. Ja, dat kan als je werkloos bent, door de week op stap. :) Was een of andere Australia Day i.v.m. de Australian Open. Dus allemaal Australische drankjes en uiteraard veel Australiers. Was weer leuk, alleen jammer dat er de volgende dag dan zo weinig van werkzoeken terecht komt. :D De foto’s staan wel ergens op Facebook (facebookAPENSTAARTJEredmar.org) waar ik ook maar eens een account heb aangemaakt omdat iedereen dat hier schijnt te hebben, en het wel leuk is om contact te houden met de mensen die je hier ontmoet.

Afgelopenweekend was het voor het eerst eindelijk echt mooi zonnig weer. Dat mocht ook wel eens want Vancouver heeft 2 weken lang in dichte mist gezeten. Erg deprimerend weer en al die mooie gebouwen die op mijn vorige foto’s te zien waren heb ik dus 2 weken lang haast NIET kunnen zien. :(

Dus een mooie dag om even een rondje om Stanley Park te doen op zaterdag. Stanley Park is een groot park aan de noordkant van Vancouver met uitzicht op de bergen en uitzicht op Vancouver. Erg mooi op een mooie zonnige en heldere dag en natuurlijk weer veel foto’s gemaakt. Ze staan helemaal aan het einde van deze post!

Zondag was het tijd om eens even bij de ski gebieden hier in de omgeving te kijken. Vanuit downtown Vancouver is het eigenlijk maar een heel klein eindje. Met het openbaar vervoer als het mee zit 1, anderhalf, uur met eigen vervoer hooguit een halfuurtje. Helaas kon ik niet veel verder komen dan de parkeerplaats omdat je dan een ski-pas nodig had. Toch nog een paar foto’tjes gemaakt, deze staan ook weer aan het einde van deze post!

Uiteraard ben ik ook al even bij het lokale vliegveld hier langsgeweest om eens even wat rond te neuzen. Blijkt een behoorlijk groot kleine vliegtuigjes vliegveld te zijn ten zuiden van Vancouver: Boundary Bay Airport. Veel vliegscholen en vliegtuigverhuurders en toevallig kwam ik bij deze club terecht: Sea Land Air Flight Centre. Ze hebben hier hetzelfde type toestel als waar ik in Nederland ook regelmatig mee vlieg, voor de kenners: de Diamond Katana, dus dat is niet verkeerd! Ik heb dan ook gelijk maar een tijdelijk Canadees brevet bij Transport Canada (geldig voor 1 jaar) aangevraagd en dat bleek zo gepiept:  binnen een half uurtje stond ik weer buiten, met brevet. Ik mag hier nu dus officieel zo wegvliegen! Maargoed, eerst maar eens even werk vinden want vliegen is helaas ook niet gratis. Het zal dus nog wel eventjes duren voor ik het luchtruim weer kies…. :(

Heb ik in ieder geval wel tijd om andere dingen te doen. Gister heb ik namelijk HARDloopschoenen gekocht. En gelijk maar even een rondje om Stanley Park gelopen. Was wel een behoorlijk eindje, zo’n 14 kilometer! En aangezien ik al meer dan een maand niet had gelopen ben ik nu zo stijf als een PLANK! :D

Zo, nu vind ik het verhaaltje wel weer lang genoeg. Ik heb nog veel meer foto’s uiteraard dus misschien kom ik binnenkort nog wel weer eens met nog wat foto’s.

Cheers!

Rondje Vancouver

Friday, January 16th, 2009

Hello,

Ik had nog wat foto’s beloofd van Vancouver, vanaf de Vancouver Lookout, da’s deze UFO:

Hier kun je 360º in het rond over heel Vancouver heen kijken. Erg mooi, tenminste als het helder weer is en dat is het in deze periode niet zo vaak in Vancouver. Gelukkig was oudejaarsdag helder dus toen maar even boven gekeken. ‘s Avonds kun je er ook in, maar met oudejaarsavond was het natuurlijk gesloten. Moet wel mooi zijn met alle lichtjes maar dat komt vast nog wel eens.

Hieronder dan de foto’s van een heel rondje. Eventjes klikken en je krijgt een grotere versie:

Een VLIEGTUIG!

Dat was het! Voor de rest niet veel bijzonders te melden. Heel downtown Vancouver inmiddels wel een beetje verkend. Wil wel graag eens meer zien natuurlijk maar het weer zit nog niet echt mee. Misschien binnenkort maar eens een bezoekje brengen aan de ski-gebieden hier in de buurt.

Zoektocht naar een baan is nog aan de gang. Verschillende uitzend/recruitment bureaus langs geweest en gesprekken gehad. Ze zijn alleen niet zo heel erg snel en je moet er zelf veel achteraan bellen. Dat schijnt ook een beetje de cultuur hier te zijn, plus dat de hele fininanciele crisis natuurlijk ook niet echt versnellend werkt. Maargoed, we hebben nog niet gesolliciteerd bij de bij de McDonalds/Burger King of welke vet-food keten dan ook die je hier genoeg hebt. Dus wat dat betreft zijn er nog mogelijkheden genoeg! :D

Bye!

Aanmelden weblog

Saturday, January 10th, 2009

Hallo,

Je kunt je nu ook aanmelden voor mijn weblog, zodat je automatisch een mailtje ontvangt zodra ik weer iets nieuws op mijn weblog heb geplaatst.

Rechts in het scherm kun je onder Aanmelden Weblog je email adres invullen en op versturen drukken. Je krijgt dan een bevestigingsmailtje waarin een link staat die je even moet aanklikken om de aanmelding te bevestigen.

Vancouver

Friday, January 9th, 2009

Hi,

Zo de eerste anderhalve week hier in Canada zit er inmiddels op. Het heeft eventjes geduurd maar inmiddels heb ik een nieuwe website opgezet waar ik af en toe eens wat verhaaltjes op zal posten over mijn belevenissen en zoektocht naar werk hier in Canada. En als de techniek het toelaat zal ik ook eens wat leuke fototjes posten, niet iedereen houdt tenslotte van LEZEN! :)

Eerste stop is Vancouver en ik zal ook proberen hier in de omgeving werk te gaan vinden. Maar… alles staat nog open, ik heb alleen het verblijf voor de eerste week geregeld. Dan zit ik namelijk in het HI Central Hostel in downtown Vancouver.

Na een langer reis via Chicago gelukkig zonder vertraging aangekomen in Vancouver. Vanuit het vliegtuig was goed te zien dat het hier goed gesneeuwd had de laatste paar weken: alles was WIT! Net enkele dagen voordat ik vertrok naar Vancouver had het noorden van de VS en vrijwel geheel Canada met hevige sneeuwstormen te maken gehad waardoor ook veel vliegvelden gesloten waren en een hoop vluchten in het noorden van Noord-Amerika veel vertraging opliepen. Gelukkig was dit allemaal net voorbij en verliep mijn vlucht dus probleemloos.

Op de vliegvelden is het altijd weer leuk om door alle douane en immigratie toestanden heen te komen. Het is een beetje omslachtig als je een tussenstop in de VS hebt want je moet bij aankomst eerste de douane van de VS passeren, krijg je zo’n mooi groen Visa waiver formuliertje in je paspoort, om vervolgens je bagage op te halen, vervolgens je bagage 100 meter verder weer in te leveren en bij het inchecken voor de vlucht naar Canada weer door de douane te gaan zodat je groene visa waiver papiertje weer uit je paspoort wordt gescheurd. Goed, ben je toch weer even een uurtje officieel in de VS geweest. Het vliegveld personeel is alleen altijd zo nors en helemaal als je met een beetje afwijkende papieren binnenkomt word je extra ondervraagd. Mijn retourticket heeft een retourdatum die een jaar verder ligt. Normaal gesproken mag je als toerist max. 6 maanden in de VS/Canada verblijven dus overal moet je uitleggen wat voor visum je hebt en wat je plannen zijn. “WHY ARE YOU DOING THIS?!?” snauwt een dikke norse Amerikaanse douane vrouw. “Tja, nou, euh, gewoon omdat het leuk is”. Stamp, stamp en je hebt weer wat stempels in je paspoort. Het zijn soms net computers die douane beambten. Altijd dezelfde standaard vragen en zolang je maar niet zegt dat je terrorist bent, een bom bij je hebt of wat dan ook kom je er wel weer doorheen.

Goed, uiteindelijk zijn we dus niet voor terrorist aangezien en zoals gezegd dus in een besneeuwd Vancouver aangekomen waar ik bij weer een douane beambte mijn verhaal mocht doen en uiteindelijk m’n Visum papieren in mijn paspoort geniet kreeg.

Hup, vervolgens met de ‘Airporter’ bus die vanaf het vliegveld naar Downtown vancouver rijdt en bij de meeste grotere hotels langs rijdt kris kras door Vancouver heen gesjeesd. Hij stopte na een lange ‘sightseeing tour’ gelukkig ook vlakbij mijn hostel zodat ik niet meer zover met al m’n bagage hoefde te slepen.

Vervolgens maar vrij snel gaan slapen want inmiddels was het hier alweer 10 uur ‘s avonds (en in Nederland 7 uur ‘s ochtends) dus dan ben je wel weer lang genoeg wakker geweest. Uiteraard is je biologische klok dan altijd een beetje van slag en dus 4 uur ‘s nachts: KLAAR wakker. Hmm, beetje draaien maar echt slapen doe je niet meer.

De volgende dagen niet heel erg veel bijzonders gedaan. Rustig de stad een beetje verkenning. Helaas zat het weer niet erg mee. Regelmatig natte sneeuw, regen en grijs, dus niet echt ideaal weer om buiten te zijn.

Oudejaarsdag was het opeens wel mooi zonnig weer. Toen maar eventjes de Vancouver Lookout bezocht. Hier heb je een 360 graden overzicht over heel downtown Vancouver. Erg mooi! Zal eens kijken of ik binnenkort wat foto’tjes hiervan kan plaatsen.

En toen kwam oudejaarsavond. In de shuttle vanaf het vliegveld naar mijn hostel had ik al een Australiër ontmoet die in een ander hostel vlak bij dat van mij verblijft en waar ik de afgelopen dagen nog regelmatig contact mee had. Hij had hier in de stad iemand uit North-Vancouver ontmoet die met oudejaarsavond in een hotel hier in downtown Vancouver verbleef. Hij had de Australiër ook uitgenodigd en via de Australiër ben ik op oudejaarsavond daar ook terechtgekomen. Bleek dat ie in een van de luxere hotels van Vancouver zat: The Sutton Place Hotel. We kwamen helaas niet met Limo voorrijden maar gewoon lopend in ons spijkerbroekje dus we vielen wel een beetje op. :)

Er waren nog meer mensen uit Vancouver in het hotel dus dat was allemaal wel een gezellige boel en ook wel eens een leuke ervaring om zo oudjaar mee te maken! Geen vuurwerk zoals je dat in Nederland ziet en ook geen oliebollen. Wel veel toeterende automobilisten op straat.

Inmiddels, nu ik dit schrijf is het alweer woensdagavond, 7 januari. Afgelopen dagen lekker rustig aan gedaan: vanuit de Starbucks met een warme chocolade melk naar de stromende regen/natte sneeuw gekeken, met anderen uit het hostel op stap geweest, doorweekt raken door het langen slenteren door Vancouver in de alsmaar aanhoudende regen of gewoon lekker Internetten en een filmpje kijken op m’n laptop op de bank hier in het hostel.

Ondertussen begint langzaamaan ook het serieuze werk te beginnen. Mijn SIN (Social Insurance Number) heb ik inmiddels opgehaald. Dit is een soort sofi-nummer en heb je nodig om te mogen werken. Ook een bankrekening bij een bank hier in de stad is geopend, is toch wel handig voor als je hoop ik straks ook wat geld verdient. Ik heb kennis gemaakt met het openbaarvervoer systeem in Vancouver wat ik, ondanks dat ik tot nu toe nog steeds op de geplande plaats van bestemming aan ben gekomen, nog steeds niet helemaal snap, maar dat zal vanzelf wel komen. De eerste ‘job applications’ heb ik verstuurd en gister ben ik bij een ‘recruitment agency’ op bezoek geweest. De recruiter had nog wel wat adresjes waar die zou gaan informeren naar werk maar ook hier zit alles qua werkaanbod op een wat lager pitje in verband met de recessie. Maar even afwachten dus en ondertussen hard doorzoeken. Voor vrijdag staat in ieder geval alweer een afspraak bij een ander recruitment bureau geplanned, spannend, spannend! :)

Zo, voor nu heb ik wel weer genoeg geschreven vind ik. Ik ga eens kijken of ik ook ergens wat foto’tjes kan plaatsen en ik plaats wel weer een berichtje als er nieuwe ontwikkelingen zijn, ik nieuwe dingen beleefd heb of gewoon zin heb om hier iets neer te typen. Nu ga ik eerst maar weer een blik pasta (kattenvoer?) open trekken en hier in de magnetron gooien, want ik begin trek te krijgen. En voor de bezorgde moeders: ja, ik heb ook een zak met sinaasappels en bananen op m’n kamer liggen hoor dus de vitamientjes komen ook wel binnen! ;)